13 Redenen waarom mensen koffie drinken

Table of Contents

Lange tijd geloofde de wetenschap en de geneeskunde dat het innemen van koffie, of beter gezegd de cafeïne in koffie, een negatief effect zou hebben op de gezondheid van een persoon.

Natuurlijk hadden deze beweringen voor de meerderheid van ons weinig effect.

13 Redenen waarom mensen koffie drinken

We zijn een koffiedrinkende natie en we bleven genieten van onze favoriete drank.

Het goede nieuws is dat we het drinken van koffie niet meer hoeven te rechtvaardigen voor onszelf. Recent onderzoek, uitgevoerd door vele onafhankelijke medische professionals van universiteiten en gezondheidsinstellingen, heeft aangetoond dat cafeïne eigenlijk veel voordelen heeft voor ons lichaam en onze geest.

De cafeïne die aanwezig is in onze dagelijkse koffie kan ons helpen om langer te leven, meer mentale capaciteit en focus te hebben, depressie te bestrijden en ons zelfs te helpen om gewicht te verliezen. Wat is er niet te houden van de favoriete drank van de natie?

Ben je het zat om je koffieverslaving te rechtvaardigen? Hier zijn 13 redenen waarom uw dagelijkse fix eigenlijk een goede zaak is!

Gezondheidstip: Ga voor een koffie zonder room en zonder suiker! Zet altijd uw eigen koffie in plaats van uit te gaan. Het is zowel goedkoop als gezond. Hier is onze lijst met de beste koffiezetapparaten van 2020.

Laten we het eens hebben over de dertien topredenen waarom onze hersenen naar cafeïne verlangen en waarom dat geen slechte zaak is.

Lees verder om te ontdekken hoe medische professionals en wetenschappers over de hele wereld hun houding ten opzichte van cafeïne hebben veranderd naarmate er meer en meer onderzoek wordt gedaan dat bewijst dat cafeïne meer een vriend dan een vijand is.

  1. Cafeïne verhoogt uw energieniveaus

Cafeïne kan ons energieniveau verhogen door de adenosinereceptoren in onze hersenen aan te tasten. Deze receptoren binden zich in onze neurale membranen waardoor onze neurale activiteit wordt vertraagd en we ons op onze beurt vermoeid voelen.

Wanneer we cafeïne binnenkrijgen, bindt deze zich in plaats daarvan met onze neurale membranen, waardoor er minder ruimte is voor de adenosinereceptoren om contact te maken, waardoor we ons niet moe voelen.

Cafeïne zorgt er ook voor dat onze hypofyse gaat schoppen. Dit heeft weer invloed op onze bijnieren. Wanneer ze gestimuleerd worden, produceren onze bijnieren adrenaline, algemeen bekend als het gevechts- of vluchthormoon, dat ons een energiestoot geeft.

  1. Cafeïne vermindert het risico op zelfmoord en depressie.

Uit een studie die door medische onderzoekers aan de Harvard Universiteit over een periode van vierentwintig jaar is uitgevoerd, is gebleken dat het risico op depressies bij vrouwen aanzienlijk wordt verminderd door het innemen van cafeïne.

In deze studie werd de dagelijkse cafeïne-inname van 50.739 vrouwen gemeten en vergeleken met hun depressieniveau met behulp van het Cox-regressiemodel voor evenredige gevaren.

Hoewel Harvard er snel op wijst dat verder onderzoek op dit gebied nodig is om hun bevindingen volledig te valideren, suggereren vroege conclusies dat een hogere cafeïne-inname inderdaad het risico van depressie vermindert, en door associatie zelfmoord, bij vrouwen.

  1. Cafeïne versterkt het DNA

Hoewel we zullen merken dat sommige DNA-strengen op natuurlijke wijze breken en ons lichaam ze repareert, is het niet altijd zo eenvoudig.

Zo kan een dubbele breuk een giftig legioen veroorzaken dat op zijn beurt kan betekenen dat je lichaam gemuteerde cellen begint te produceren die vaak kanker veroorzaken.

Natuurlijk willen we dit voorkomen en een recente studie van het European Journal of Nutrition heeft aangetoond dat cafeïne de DNA-strengen versterkt en gevaarlijke breuken helpt voorkomen.

De vier weken durende studie had betrekking op gezonde mannen met vergelijkbare gewichten en diëten die aan het rennen zijn. Na de run kreeg de controlegroep 750ml water te drinken en de testgroep 750ml donker gebrande koffie.

De resultaten toonden aan dat de DNA-breuken in de controlegroep licht toenamen en in de testgroep significant afnamen. Zozeer zelfs dat er een verschil van 27% was tussen de twee groepen. De test bewees onomstotelijk dat cafeïne kan helpen om de integriteit van het DNA te stabiliseren.

  1. Cafeïne vermindert het verlangen

Het gebruik van cafeïne kan helpen om het verlangen te beteugelen en de eetlust te onderdrukken.

In combinatie met de energieboost die betekent dat je nog steeds kunt oefenen, of op zijn minst je dag kunt doorbrengen, zonder nadelige effecten of een traag gevoel, kan dit iedereen die probeert een gezond gewicht te behouden, enorm helpen.

De Griffith Universiteit in Australië doet momenteel onderzoek op dit gebied. De deelnemers krijgen een drankje bij het ontbijt en nog eens twee uur later, en hun gevoelens van honger of volheid worden gedurende een periode van vier tot vijf uur na inname in de gaten gehouden.

Eén groep krijgt cafeïnehoudende koffie, één groep krijgt water, en interessant genoeg krijgt een derde groep cafeïnevrije koffie, wat betekent dat de test ook kan aantonen of een mind over matter mentaliteit enig effect heeft op de honger. De groep met de cafeïnevrije koffie meldt ‘s morgens beduidend minder hongersnood en honger dan de groepen die het water en de cafeïnevrije koffie drinken.

De proef is nog in een vroeg stadium en er wordt meer onderzoek gedaan, maar de vroege resultaten suggereren een duidelijke trend tussen het consumeren van cafeïne en het op afstand houden van het verlangen.

  1. Cafeïne verbrandt calorieën

De American Society for Clinical Nutrition heeft onderzoek gedaan om aan te tonen dat cafeïne de thermogenese bij de mens stimuleert.

Thermogenese is, op basisniveau, de productie van warmte. Deze warmte helpt je lichaam dan om sneller calorieën te verbranden. Het wordt versterkt door te oefenen, en als je oefening met cafeïne combineert, zijn de effecten nog meer merkbaar.

De studie gebruikte de stapsgewijze regressieanalyse om de thermogene respons te bestuderen als de afhankelijke variabele bij het innemen van cafeïne. De studie vond een positieve correlatie tussen de inname van cafeïne en de thermogene respons. Met andere woorden, de mensen die cafeïne consumeerden verbrandden meer calorieën tijdens het sporten dan de mensen die dat niet deden.

  1. Cafeïne verbetert je focus

De anterieure cingulate en de anterior cingulate gyrus in de prefrontale kwab in je hersenen werken samen om te controleren hoe je hersenen werken op de planning en concentratie en je aandachtsspanne.

Een studie uit 2005, uitgevoerd door onderzoekers van de Medische Universiteit van Innsbruck in Oostenrijk, toonde aan dat cafeïne een toename van de hersenactiviteit op dit gebied bevordert met behulp van MRI-scans. Hoewel de resultaten van de studie onduidelijk waren over hoe lang dit effect duurt, kan zelfs een korte tijdssprong op je focus je echt helpen om productiever te zijn bij bijvoorbeeld het leren, ontwerpen of schrijven.

  1. Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel

Hoe cafeïne je centrale zenuwstelsel beïnvloedt is al lang een van de belangrijkste punten die in het verleden hebben geleid tot onderzoekers die beweren dat cafeïne schadelijk kan zijn.

Het centrale zenuwstelsel kan worden beïnvloed door cafeïne door het veroorzaken van een mobilisatie van intercellulair calcium en een remming van essentiële fosfodiësterasen.

In recenter onderzoek heeft het Nationaal Gezondheidsinstituut echter ontdekt dat cafeïne, om de hierboven beschreven effecten te hebben, in veel grotere hoeveelheden zou moeten worden geconsumeerd dan fysiek mogelijk is door het consumeren van cafeïne op de reguliere manier.

Bij het consumeren van cafeïne op de reguliere manier, bijvoorbeeld door middel van koffie, energiedranken en natuurlijk voorkomende cafeïne, activeert het niet-bijnierneuronen en stimuleert het de productie van dopamine en serotonine in de hersenen door de methylxanthine die in de cafeïne aanwezig is.

Eenvoudig gezegd kan het vrijkomen van deze hormonen je gelukkig maken en een positief effect hebben op het leer- en geheugenvermogen van de hersenen. Het kan ook uw coördinatie en de prestaties van uw lichaam verbeteren.

  1. Cafeïne kan een levensredder zijn

Zoals we al hebben besproken, kan het gebruik van cafeïne uw risico op depressie en zelfmoord verlagen en ook helpen om een gezond gewicht te behouden, wat betekent dat u minder kans hebt om te sterven aan obesitas gerelateerde ziekten zoals diabetes. Uw risico op leveraandoeningen en hart- en vaatziekten kan ook worden verminderd door regelmatig cafeïne te gebruiken.

Een studie uit 2005, gepubliceerd in het AHA Journal, toonde een direct verband aan tussen het drinken van koffie en het langer leven.

De studie, uitgevoerd op iets meer dan tweehonderdduizend mensen, toonde aan dat het drinken van één tot vijf koppen koffie per dag uw risico op vroegtijdige dood met wel 15% kan verlagen.

  1. Koffie is gezond

Hoewel cafeïne in vele vormen kan worden geconsumeerd, krijgen de meeste van onze dagelijkse fix van het drinken van koffie. Koffie bevat niet alleen cafeïne – het bevat een hele reeks andere mineralen en verbindingen die het een van de gezondste dranken maken om te consumeren.

Het zit vol met natuurlijke anti-oxidanten die uw lichaam kunnen helpen om op een gezonde manier te functioneren.

Het bevat ook cafestol en kahweol, beide diterpenen, die een positief effect kunnen hebben op uw cholesterol. Afhankelijk van uw huidige cholesterolgehalte, kan dit al dan niet een goede zaak zijn, en als u zich zorgen maakt over uw cholesterolgehalte wordt beïnvloed in een ongunstige manier, Harvard studies tonen aan dat door het gebruik van filterpapier, u in wezen de verbindingen uit uw drankje te verwijderen, hoewel er meer onderzoek nodig is op dit gebied.

  1. Cafeïne vermindert het risico op sommige ziekten

Het gebruik van cafeïne is klinisch bewezen om het risico van:

de ziekte van Alzheimer/dementie: Het Nationaal Instituut voor Gezondheid heeft tal van CAIDE-studies uitgevoerd. In drie van de vijf studies gaven de resultaten aan dat het drinken van drie tot vijf koppen koffie per dag het risico op de ziekte van Alzheimer en dementie met 65% verminderde.

Hartziekte: Uit onderzoek van de American Heart Association is gebleken dat één tot twee koppen koffie per dag misschien het risico op hartziekte kan verminderen. Ze wijzen er wel op dat sommige resultaten tegenstrijdig waren, maar omdat het drinken van koffie met mate geen nadelig effect heeft, adviseren ze dat het een goede praktijk is.

Jicht: Een studie uitgevoerd op 46.000 mannen door gezondheidsbeambten, toonde aan dat de effecten van cafeïne op het afweren van jicht zeer significant zijn. Terwijl het drinken van één tot drie koppen koffie per dag het risico slechts met 8% verminderde, schoot dit cijfer tot een massieve 40% minder risico van jicht in hen die drie tot vijf koppen per dag dronken. En voor wie zes of meer koppen koffie per dag drinkt, wordt het risico op jicht met 60% verminderd.

Type 2 Diabetes: De universiteit van Harvard heeft een studie uitgevoerd bij 128.000 mensen. Uit dit onderzoek bleek dat degenen die drie of meer koppen koffie per dag dronken 37% minder kans hadden om type 2-diabetes te ontwikkelen dan degenen die slechts één of twee koppen koffie per dag dronken. Het toonde ook aan dat het toevoegen van een extra kopje koffie per dag aan uw routine uw risico op het krijgen van type 2-diabetes met nog eens 11% kan verlagen en het elimineren van één kopje per dag uit uw routine uw risico op het krijgen van type 2-diabetes met 17% kan verhogen.

Ziekte van Parkinson: Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de correlatie tussen de ziekte van Parkinson en cafeïne. Deze studies laten consequent een verminderd risico op de ziekte van Parkinson zien bij mensen die meer dan vier kopjes koffie per dag drinken in vergelijking met mensen die geen koffie drinken. De resultaten van de studies zijn alleen overtuigend voor mannen, en er moet meer onderzoek worden gedaan om na te gaan of er een verband is voor vrouwen.

  1. Cafeïne maakt uw stemming en waakzaamheid helderder.

Zoals we eerder in dit artikel hebben besproken, verhoogt de consumptie van cafeïne de productie van dopamine (het gelukshormoon) en serotonine in je hersenen. Deze hormonen samen verhogen ons humeur en geven ons een boost aan energie, wat op zijn beurt ons humeur versterkt.

Het resultaat in het genotscentrum van onze hersenen is vergelijkbaar met een suikerstoot, maar dan zonder de energiecrisis die het gevolg is van overmatig suikergebruik.

Noot van de redactie: Als u op zoek bent naar wat hete snelle koffie, dan is hier onze aanbevolen lijst met de beste single serve koffiemachines voor 2020. Als je net als ik een espressofanaat bent, moet je zeker ook een espressomachine aanschaffen. Hier is onze lijst met beste espressomachines.

  1. Cafeïne verbetert uw korte termijn geheugen

Recent onderzoek aan de John Hopkins University vond een directe positieve correlatie tussen het gebruik van cafeïne en het korte termijn geheugen. Dit kan van onschatbare waarde zijn voor iedereen die studeert.

Een controlegroep kreeg een placebo, terwijl de testgroep vijf minuten na het bestuderen van een reeks beelden een tablet met 200 milligram cafeïne in zich kreeg.

De volgende dag werden de deelnemers getest om te zien hoeveel van de beelden ze zich herinnerden. De groep die de cafeïnetabletten kreeg, presteerde significant hoger dan de controlegroep.

Studenten die daar op dit moment zitten te stampen voor de examens moeten zeker hun cafeïne-inname direct na het studeren opvoeren!

  1. Koffie is de grootste bron van anti-oxidanten

Zoals we al eerder zeiden, bevat koffie een enorm scala aan antioxidanten. Deze anti-oxidanten kunnen helpen om uw lichaam te beschermen tegen vrije radicalen die volgens veel medische deskundigen kanker en andere ziekten kunnen veroorzaken.

Koffie is een van de gezondste dranken ter wereld. Punt uit.

Meer gerlateerde koffie weetjes!