IJSKOFFIE VERSUS HETE KOFFIE: WELKE IS DE BETERE KOFFIE?

Table of Contents

Terwijl sommige mensen het debat over ijskoffie versus hete koffie misschien beschouwen als een debat van ons versus hen, denk ik meer aan ijskoffie en hete koffie als yin en yang. Het is tenslotte allebei koffie, dus we zouden ze allebei evenveel moeten liefhebben!

Mensen hebben echter wel persoonlijke voorkeuren, dus ik heb besloten om wat te graven en te kijken welke objectieve (en subjectieve) verschillen ik zou kunnen vinden tussen ijskoffie en hete koffie.

IJSKOFFIE VERSUS HETE KOFFIE: CAFEÏNEGEHALTE

Het cafeïnegehalte hangt meer af van de hoeveelheid koffie die je drinkt dan van wat dan ook. Zo bevat een kopje espresso bijvoorbeeld minder cafeïne dan een kopje gebrouwen koffie, maar dat komt omdat het espressoschot slechts 1-2 ons is, terwijl een kopje een heleboel meer is.

Om echt te kunnen vergelijken welke van de twee koffies ijs of heet meer cafeïne bevat, moeten we wat dieper graven en kijken hoe de koffie daadwerkelijk is bereid.

Laten we er bij wijze van argumentatie van uitgaan dat de hete koffie in kwestie eenvoudigweg gedruppeld is met een medium branding en 8 ons.

Ijskoffie is niet zo eenvoudig, want je kunt op verschillende manieren ijskoffie zetten.

Gerelateerd:

  • Ijskoud of heet, misschien wil je wel een koffie thermosfles voor onderweg!

IJSKOFFIE VAN GEZETTE KOFFIE

De eenvoudigste manier om ijskoffie te maken is om gedruppelde koffie te laten afkoelen en er vervolgens wat ijsblokjes in te gooien. In dit geval is ijskoffie gewoon heetgebakken koffie, die koud wordt geserveerd, dus het cafeïnegehalte zal vrijwel hetzelfde zijn tussen ijs of heet, dat is tussen 100 en 200 mg per kopje.

IJSKOFFIE VAN EEN ESPRESSOSCHOT

Een andere manier om ijskoffie te maken – meestal lattes of frappuccino’s – is door een espressoschot toe te voegen aan een kopje diepvriesmelk of ijsmelk. In dit geval hangt het af van de vraag of je een enkele of een dubbele shot krijgt. Een enkel schot espresso bevat 50-70 mg cafeïne, en een dubbel schot bevat 100-150 mg.

Ijskoffie gemaakt met een enkel schot espresso zal minder cafeïne bevatten dan gewone hete koffie, en een dubbel schot zal bijna op gelijke hoogte zijn.

IJSKOFFIE VAN KOUD BIER

Koudedrank koffie is de laatste jaren echt van de grond gekomen en niet voor niets, zo lijkt het. Cold brew koffie is verfrissend en heeft een veel mildere smaak dan gewone koffie.

Het interessante is dat koud gezette koffie een vergelijkbare hoeveelheid cafeïne heeft als warm gezette koffie, maar de cafeïne komt veel geleidelijker vrij in de bloedsomloop, zodat je het effect veel langer zult voelen.

WAT MOET JE ‘S MORGENS HEBBEN?

Velen van ons kunnen onze ochtenden niet goed beginnen, tenzij we een goed kopje koffie hebben. In feite, terwijl ik hier zit te schrijven, heb ik een dampende mok koffie naast me die ik tussen de zinnen door drink (het is hier ‘s morgens).

Een vraag die opkomt is of je koffie kunt drinken op een lege maag? Vermoedelijk is dit het eerste wat in de ochtend gebeurt, toch?

Het antwoord is een beetje complex, maar het algemene idee is dat hete koffie een beetje naar de zure kant is, en het consumeren van een zure drank als eerste in de ochtend kan bij sommige mensen problemen veroorzaken. Houd er echter rekening mee dat honderden miljoenen – zo niet miljarden – mensen ‘s ochtends als eerste koffie drinken en dat het nog steeds goed gaat.

Opmerking: Dit is GEEN medisch advies, en alleen puur anekdotisch. Als u zich zorgen maakt over uw gezondheid, praat dan alstublieft met uw arts.

Het maakt niet uit of u hete koffie of ijskoude koffie drinkt, het zuurgehalte zal vrijwel gelijk zijn.

Koud gezette koffie heeft het goede van koffie en veel minder zuur, dus als reflux of een hoge zuurgraad een pijnpunt voor u is, overweeg dan om ‘s morgens over te schakelen op koud gezette koffie.

IJSKOFFIE EN WARME KOFFIEKALORIEËN

Ijskoffie en hete koffie zijn zeer op gelijke voet als het gaat om het aantal calorieën, totdat je begint met het toevoegen van aroma’s zoals creamers en suiker.

  • Een kopje hete koffie van 8 ons heeft slechts 2 calorieën…
  • Een eetlepel melk van 2% heeft 10 calorieën, dus als je zoveel melk aan je koffie toevoegt, kijk je naar ongeveer 12 calorieën.
  • Een theelepel suiker heeft 16 calorieën, dus als je zoveel suiker aan je melkachtige koffie toevoegt, dan kijk je naar ongeveer 28 calorieën.

Ervan uitgaande dat je wat ijs in deze bereiding gooit en het drinkt als ijskoffie, dan verbruik je dezelfde 28 calorieën voor ongeveer 8 ons vloeistof.

Op het moment dat je uit je huis stapt en naar Dunkin Donuts of Starbucks gaat, wordt het echter rommelig.

Een 8 ons Starbucks cafe latte heeft 110 calorieën.

Als je alleen maar calorieën zou tellen, zou je thuis 4 koppen koffie kunnen drinken voor hetzelfde aantal calorieën dat je krijgt van 1 Starbucks cafe latte.

IJSKOFFIE VS. KOUDGEZETTE KOFFIE

Zoals ik al zei, heeft ijskoffie tonnen variaties, terwijl koud gezette koffie vrij standaard is. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe je het aanpast voordat je gaat drinken.

Ijskoffie kan warm worden gezet en vervolgens afgekoeld, terwijl koud gezette koffie koud wordt gezet, zoals de naam al aangeeft.

Ook, terwijl ijskoffie meestal wordt genoten zoals het is, moet koud gezette koffie meestal worden verdund omdat het brouwsel dat je maakt zeer geconcentreerd is (sommige verhoudingen gebruiken een 1:2 koffie/water-verhouding, die zeer sterk is).

Tenslotte zal ijskoffie dezelfde zuurgraad hebben als warme koffie, terwijl koud gezette koffie veel minder zuur is.

Je kunt natuurlijk gewoon koud gezette koffie over ijs gieten, een scheutje melk toevoegen en dat ijskoffie noemen en dan heb je het niet mis.

Het is dus veilig om te zeggen dat de vergelijking tussen ijskoffie en koud gezette koffie een lastige, kronkelige weg is.

KOUD GEZETTE KOFFIE VS. WARM GEZETTE KOFFIE

De volgende stap in onze ijswarme vergelijking is koud zetten versus warm zetten van koffie. We hebben het in onze post over koud gezette koffie uitvoerig over dit onderwerp gehad, maar ik ga het hier kort samenvatten.

Warm gezette koffie wordt gezet met water dat is opgewarmd tot 195-205 graden Celsius, en de smaken worden zeer snel uit de koffiedik gehaald omdat de warmwatermoleculen zoveel energie hebben.

Koud gezette koffie wordt met koud water gezet, dus het extractieproces verloopt veel geleidelijker en zachtaardiger, en in plaats van de paar minuten die het duurt om warme koffie te zetten, duurt dit tussen de 12 en 24 uur.

Omdat het brouwproces zo veel zachter is (koudwatermoleculen zijn veel lethargischer), is koud zetten veel minder zuur.

Uit een studie blijkt dat koud zetten 3 keer minder zuur bevat dan warm zetten en dat de lagere temperatuur van koud zetten ertoe leidt dat minder van de oliën in de koffie oxideert, wat bijdraagt aan de zure/bittere smaak van de koffie.

IS IJS OF HETE KOFFIE GEZONDER?

Na al deze vergelijkingen en discussies blijft de vraag: wat is gezonder? Hete of ijskoffie?

Op het gebied van cafeïne zagen we dat ijskoffie en warme koffie vrij goed samengaan (ook met koud gezette koffie).

In termen van calorieën is het hetzelfde: ijskoude en warme koffie zijn vrijwel gelijk, tenzij je begint met het toevoegen van melk of room of suiker.

In termen van zuurgraad kan ijskoffie hetzelfde zijn als warme koffie, of als je koud gezette koffie gebruikt, zal het beduidend minder zijn.

Als je een gevoelige maag hebt en gevoelig bent voor zure reflux, dan kan koud zetten makkelijker zijn voor je systeem dan warme koffie, zeker ‘s morgens vroeg.

Er zijn nog veel meer claims en theorieën over de voordelen van cold brew ten opzichte van hot brew:

  • Koud brouwsel is hoger in anti-oxidanten. Sommige mensen beweren dat de hitte in warm gezette koffie antioxidanten vernietigt, maar andere studies hebben aangetoond dat sommige antioxidanten in koffie beter worden opgenomen in het lichaam wanneer de drank heet is.
  • Omdat koud gezette koffie minder zuur is, wordt de voordelen van de alkaliteit in het lichaam door mensen aangeprezen. De voordelen van alkalisch water en alkaliteit voor de gezondheid zijn in de wetenschap echter niet erg goed onderbouwd.


Een out of the box gezondheidsvoordeel van koud brouwsel is echter dat de mildere smaak mensen zal aanmoedigen om koud brouwsel te hebben zonder of met minder suiker dan warme koffie, dus je bespaart op beide calorieën en bespaart tegelijkertijd op suiker.

Meer gerlateerde koffie weetjes!