Posted on Leave a comment

HONING IN KOFFIE ALS ZOETSTOF: MOET JE HET TOEVOEGEN OF NIET?

Vind je je koffie lekker zoet, maar wil je bezuinigen op suiker? Je zou moeten proberen om honing in de koffie te doen. Hoe ongewoon het ook mag klinken, honing in koffie doen is eigenlijk aanstekelijk en wordt niet voor niets heel populair.

Honing is een van de oudste, zuiverste zoetstoffen die de mensheid kent en we gebruiken het al duizenden jaren. Het zou dus geen verrassing moeten zijn dat iemand het lumineuze idee had om te proberen het te gebruiken om ieders favoriete ochtend(en middag en avond)-oppepper te zoeten.

HONING VS. SUIKER OM KOFFIE TE ZOETEN

In een confrontatie van zoetstoffen is de onbetwiste koning – vanaf nu – nog steeds suiker (bruine suiker of witte suiker). Dat komt omdat suiker uitzonderlijk goed is in het zoeten zonder andere smaken te veranderen.

De enige smaak die suiker geeft is zoetigheid en niets anders.

Bovendien is suiker goedkoop en op grote schaal verkrijgbaar, en als je het vanuit een puur calorisch perspectief bekijkt, heeft één theelepel suiker maar ongeveer 16 calorieën.

Echter, de calorieën in suiker zijn wat bekend staat als lege calorieën, want het is gewoon een schot van energie en er is absoluut geen andere voedingswaarde.

WAT GEBEURT ER MET SUIKER IN HET LICHAAM?

Eigenlijk kan suiker een negatief effect hebben op je lichaam, zelfs als je geen diabetes hebt. Suiker is wat bekend staat als een hoge GI (glycemische index) voedsel.

De glycemische index is een maat voor hoe snel een bepaald voedsel je bloedsuikerspiegel zal verhogen. Complexe koolhydraten zijn laag-GI, omdat ze een lange tijd duren voor je lichaam om af te breken en te metaboliseren, dus de snelheid waarmee glucose in je bloedbaan komt is lager.

Eenvoudige koolhydraten zoals suiker, die meestal sucrose is, een disacharide – zorgt ervoor dat uw bloedsuikerspiegel piekert omdat het zeer snel wordt geabsorbeerd in het bloed.

Als het bloed eenmaal een hoge suikervoorraad heeft, moet het lichaam de suiker verteren en verbruiken, en om dit te doen, verhoogt het de productie van insuline. Naarmate er meer insuline wordt geproduceerd, wordt de suiker sneller opgebruikt, en uiteindelijk zal je bloedsuikerspiegel weer crashen.

Door het crashen van de suikerspiegel krijg je weer honger, waardoor je door het eten van suikerhoudende voedingsmiddelen vaak heel snel weer honger krijgt.

HONING IN JE LICHAAM

Laten we het nu over de honing hebben. En het echte, pure, natuurlijke spul, niet de goedkope supermarkthoning die niet eens 100% zuiver is.

Strikt genomen heeft honing ongeveer 23 calorieën per theelepel, wat hoger is dan die van suiker.

Honing heeft echter een veel lagere glycemische index dan suiker, zodat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Dit betekent dat je je langer voller voelt en minder snel weer honger krijgt.

Hoewel er iets meer calorieën in honing zitten, kan je netto-inname van calorieën uiteindelijk lager uitvallen met honing, omdat je je niet zo snel weer hongerig zult voelen en vatbaar bent voor het eten van meer!

Bovendien is het de moeite waard om te overwegen dat honing veel, veel zoeter is dan suiker. Als deze verklaring klinkt een beetje vreemd voor u, zou ik stel voor dat je hoofd naar de keuken en:

  1. een snuifje suiker op je tong te hebben…
  2. een druppel honing op je tong hebben
  3. En kijk welke zoeter is 🙂

Wat ik bedoel te zeggen is dat de zoetheid die je had kunnen bereiken met één theelepel suiker waarschijnlijk kan worden bereikt met slechts een halve theelepel honing, waardoor je totale calorie-inname daalt van 16 van één theelepel suiker tot ongeveer 11,5 van een halve theelepel honing.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat honing geen lege calorieën bevat. Honing wordt al duizenden jaren aangeprezen om zijn geneeskrachtige eigenschappen.

GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN HONING

Honing zit vol met vitaminen, mineralen en heeft antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen. De ene honing heeft meer krachtige eigenschappen dan de andere.

Vitaminen die in honing worden gevonden zijn onder andere:

Vitamine A
Vitamine C
Vitamine B6
Niacine
Thiamine
Riboflavin
Pantotheenzuur
Mineralen die in koffie worden gevonden zijn onder andere:

Magnesium
Kalium
Calcium
Strijkijzer
Zwavel
Koper
Fosfor
Zink
Jodium
Honing is ook een antioxidant. Antioxidanten helpen de opbouw van plak in je slagaders te voorkomen.

Tenslotte wordt honing al eeuwenlang gebruikt als remedie. Het is geweldig voor maagproblemen, en kan ook worden gebruikt om je keel te kalmeren van vervelende hoestbuien.

ZWARTE KOFFIE MET HONING VOOR GEWICHTSVERLIES

Er is indirect bewijs dat zwarte koffie helpt bij gewichtsverlies. Een studie die keek naar de eetgewoonten van 93.000 mensen zag een dat degenen die meer koffie had de neiging om lagere risico’s van obesitas en type 2 diabetes hebben.

Een andere studie uit 2014 zag dat muizen die werden gevoed met een hoog vetgehalte dieet en koffie verbruikt gewicht langzamer dan degenen die niet koffie consumeren.

Het bewijs hiervan is natuurlijk puur indirect. Dit zijn slechts twee studies en ze zijn geenszins een garantie voor de werkzaamheid van zwarte koffie met gewichtsverlies.

Een meer praktische beoordeling van de zwarte koffie en gewichtsverlies idee zou zijn:

Degenen onder ons die zwarte koffie hebben vermijden het toevoegen van room en suiker, die zich opstapelen op een extra 60-tal calorieën (denk aan meerdere koppen koffie per dag en dit telt op)
Het drinken van zwarte koffie maakt je energieker en misschien wel vatbaarder voor het verbranden van calorieën met lichaamsbeweging 🙂
Het toevoegen van een paar druppels honing zal de calorieën niet significant verhogen, dus het heeft zeker geen negatieve invloed op uw gewichtsverlies doelen.

MAAR HOE SMAAKT HET?

Dat is echt iets voor jou om te beslissen. Als je mijn andere berichten hebt gelezen, weet je dat terwijl ik je aanspoor om een koffiepurist te zijn, koffie alles draait om het vinden van welke smaken je wilt.

Honing, zoals we al eerder opmerkten, is niet gewoon een “zoete” smaak. Honing is vrij complex en als gevolg daarvan zijn er veel ondertonen in de smaken.

Als je honing in je koffie gaat doen, heb je de keuze tussen twee uitersten:

Pas de aroma’s van je koffie aan die van de honing…
Vul de aroma’s van uw koffie aan met die van de honing
Bijpassend is waar je fruitige honing aan fruitige koffie zou toevoegen, of chocoladehoning aan chocoladekoffie. Aanvullend is waar je fruitige honing zou toevoegen aan chocoladeachtige koffie om die met fruit gevulde chocoladesmaak te krijgen 🙂

Ik kan je niet echt vertellen welke honing je lekker vindt bij welke koffie, want de mogelijkheden zijn veel te groot. Het beste is om te experimenteren en te zien welke je het lekkerst vindt.

HOE VIND JE EEN GOEDE HONING + KOFFIE COMBINATIE

Als je al een koffie hebt die je echt lekker vindt, probeer dan een bijpassende of aanvullende honing te vinden. Verander niet eerst je koffievoorkeur.

Ga dan een honingmonster halen. Veel winkels hebben een grote verscheidenheid aan honing in kleine potjes die geweldig zijn voor het bemonsteren en het vinden van welke u de voorkeur geeft.

Nu, in plaats van het toevoegen van de honing aan uw koffie, hebben een druppel van de honing, zodat de smaak zal blijven hangen in je mond, en neem een slokje rechte koffie.

Vond je het lekker? Geweldig, maak er een notitie van.

Smaakte het raar? Geen probleem, neem de honing bij je toast, of misschien kunnen SO of kinderen het opdrinken. (Of je hebt een Kramer-achtige buurman die je koelkast overvalt, wie weet?)

Voordat je naar het volgende honingmonster gaat, neem je een slokje seltzer water om je smaakpapillen te neutraliseren, en probeer je het opnieuw.

Om je te helpen je keuze van honing te beperken, probeer dan eerst honing te krijgen waarvan je denkt dat die goed bij je koffie past, zodat je niet teveel hoeft te experimenteren.

IS HONING IN KOFFIE GIFTIG?

There seems to be some confusion on the internet on whether or not heating honey makes it toxic.

A 2010 study showed that heating honey to 60 degrees C and 140 degrees C raised levels of a chemical called HMF.

HMF is a chemical naturally found in many foods – especially heated sugars and most people consume 4 mg to 30 mg per day.

Some people believe that honey becomes carcinogenic when heated due to the elevated levels of HMF, but the study showed that there was no significant increase in the risk.

However, moderation is always best and if you just have a few drops of honey in coffee once or twice a day, you won’t have any significant exposure – more than you’re already having, anyway.

Finally, and this is purely my opinion, the health benefits of honey far outweigh any potential harmful effects. Of course, this is considering that you eat it in moderation. Anything in excess will be bad!

Still, if you have any doubts, talk to your doctor!

HONING VAN KOFFIEBLOEMEN

While we’re on the topic of honey and coffee, did you know there is a thing such as coffee honey? This is honey made by bees that get their nectar from the flowers of coffee plants.

How cool is that?

Interestingly enough, coffee plants self-pollinate, but bees still sometimes feed on coffee nectar. They like the caffeine 🙂

Deze koffiebloesemhoning is eigenlijk een van de beste honing die je kunt gebruiken om je koffie te zoeten.

ANDERE ZOETSTOFFEN

Tot slot, als je nog steeds niet overtuigd bent van honing in koffie en je wilt vasthouden aan andere zoetstoffen, zijn er hier enkele die je kunt proberen:

bruine suiker
ahornstroop
kaneel

VEELVULDIG GESTELDE VRAGEN

KAN JE RUWE HONING IN DE KOFFIE DOEN?
Tuurlijk! Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Veel mensen (waaronder ikzelf) geven toch de voorkeur aan ruwe honing boven verwerkte honing.

IS HONING IN KOFFIE GOED?
Honing is een geweldige manier om je koffie te zoeten. Als je van de smaak van honing houdt, zul je waarschijnlijk genieten van de smaak die het aan de koffie toevoegt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *