FRAPPUCCINO VS CAPPUCCINO (2 ZEER VERSCHILLENDE ‘PPUCCINOS’)

Table of Contents

Twee soortgelijke klinkende koffies waar de meeste mensen over praten zijn frappuccino’s en cappuccino’s. Dus laten we in deze post frappuccino’s en cappuccino’s vergelijken.

Hoewel beide frappuccino’s en cappuccino’s “ppuccino”-dranken zijn, kunnen ze niet meer verschillen in termen van hun oorsprong en wat ze eigenlijk zijn.

Laten we het in het belang van de authenticiteit van de koffie eerst eens over cappuccino’s hebben.

CAPPUCCINO

Cappuccino’s zijn een traditionele Italiaanse manier van koffie bereiden. In wezen is een cappuccino een espressoschot met gestoomde melk en opgeschuimde melk.

Om precies te zijn is het 1 deel espressoschot, 1 deel gestoomde melk en 1 deel opgeschuimde melk. Zoals u zich kunt voorstellen, is het geen grote portie koffie. De meeste cappuccino’s zijn meestal 5 tot 6 ons groot.

Cappuccino’s zijn een van mijn favoriete koffiebereidingen omdat ik het gevoel heb dat ze de perfecte combinatie zijn van de intensiteit van de espresso en het temperende effect dat de combinatie van gestoomde melk en melkschuim heeft.

Het is intens en tegelijkertijd fluweelzacht. Cappuccino’s zijn mijn favoriete ochtendkoffie!

Ze zijn ook heel gemakkelijk te maken, want de meeste espressomachines hebben een ingebouwde cappuccinofunctie.

Wat de cafeïne betreft, hebben cappuccino’s dezelfde hoeveelheid cafeïne als een espressoschot, en iets minder dan een kopje gezette koffie. Dit komt grotendeels omdat de hoeveelheid espresso die je in cappuccino doet slechts 1,5 ons is, terwijl een volle kop gezette koffie 6-8 ons is.

Espresso (en bij uitbreiding cappuccino) is intenser, maar omdat het minder vloeibaar is krijg je minder algehele cafeïne. Als je 8 ons espresso zou drinken, zou het verhaal heel anders zijn…

FRAPPUCCINO

Frappuccino, aan de andere kant, is een handelsmerk van de Starbucks-koffieketen. Met andere woorden, je kunt technisch gezien nergens anders een frappuccino krijgen dan bij Starbucks.

Al het andere is een imitatie of een zelfgemaakt brouwsel (wat nog steeds erg lekker kan zijn, zoals je aan het einde van dit bericht zult zien).

Frappuccino staat eigenlijk voor een hele lijn van gemengde, ijskoude koffiedranken die door Starbucks worden gemaakt.

Het heeft inderdaad een koffie basis, maar met veel toegevoegde ingrediënten: melk, smaakstoffen, siropen, ijs en room. Veel koffiepuristen zeggen dat Frappuccino’s alleen koffie bevatten, maar ze hebben veel te veel additieven om daadwerkelijk als koffie te worden beschouwd.

Het woord Frappuccino komt voort uit een combinatie van het woord “frappe”, dat oorspronkelijk een milkshake met ijs betekende, en “cappuccino”, die je al kent.

Uiteindelijk heeft Starbucks de term Frappuccino als handelsmerk gebruikt, zodat alleen zij het legaal kunnen gebruiken voor hun drankjes.

Oorspronkelijk werd de Frappuccino gemaakt door een café genaamd “The Coffee Connection” dat uiteindelijk werd uitgekocht door en opgenomen in Starbucks.

Er zijn nogal wat soorten Frappuccino’s verkrijgbaar bij Starbucks. Sommige zijn zelfs aangepast om helemaal geen koffie te hebben!

  • Decaf frappuccino’s zijn beschikbaar en gemaakt met behulp van shots van decaf espresso.
  • Crème frappuccino’s gebruiken geen espresso als basis, maar chocolade, aardbeien of vanille.
  • Niet-melkse frappuccino’s gebruiken sojamelk in plaats van gewone melk
  • U kunt Starbucks ook echt uw frappuccino’s laten aanpassen op elke manier die u wilt (door bijvoorbeeld slagroom toe te voegen).

Zoals u ziet is de frappuccino meer een consumentgerichte suikerhoudende koffiedrank dan echte koffie. Toch vinden sommige mensen het lekker, en ieder voor zich! Wie ben ik om te oordelen?

ZELFGEMAAKTE FRAPPUCCINO RECEPT

Ik heb wat rondgeslingerd over de interwebben om een paar hele goede zelfgemaakte frappuccinorecepten te zien. Voordat ik die deel, wil ik graag een van mijn eigen gezonde frappuccino-recepten delen:

Begin met koude koffie.

Om wat te maken, moet je heel grof gemalen koffie in een 1:8 verhouding zetten voor ongeveer 12-18 uur in koud water.

Een 1:8-verhouding betekent dat je 125 gram koffie gebruikt voor elke liter water. Koud zetten kan een week in de koelkast bewaard worden, dus het is goed om elke keer een grote partij te maken.

Giet koud water over de gemalen koffie en roer 10-15 seconden zachtjes om de koffie gelijkmatig nat te maken. Sluit het deksel van uw container en laat het 12 tot 18 uur in de koelkast staan. Het is goed om dit ‘s nachts te doen, zodat u ‘s morgens de koffie klaar heeft.

Nadat de zettijd is verstreken, filtert u de koffie door een papieren filter en in uw eindcontainer.

Je hebt nu koud gezette koffie die je ofwel rechtop kunt drinken ofwel kunt mengen met wat melk en ijs om een echt fantastische zelfgemaakte frappuccino te maken! Als u een beetje smaak wilt toevoegen, kunt u overwegen om een scheutje ahornsiroop of wat koffiesiroop toe te voegen.

Hoewel ik sterk het gevoel heb dat frappuccino’s geen koffie zijn, zorgen ze wel voor een aantal echt fantastische desserts! Aangezien we het hier over frappuccino’s hebben, wil ik graag enkele van mijn favoriete frappuccinorecepten delen voor een heerlijk dessert:

  • Maak een Frappuccino voor 0,32 dollar.
  • Starbucks Mocha Frappuccino door Grotere Bolder Baking
  • Frappuccino recept van Add a Pinch
  • Starbucks Frappuccino van Eugenie’s Kitchen
  • Zelfgemaakte Frappuccino van Divas can Cook

VEELVULDIG GESTELDE VRAGEN

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN FRAPPUCCINO EN LATTE

Frappuccino’s zijn de typische Starbucks-dranken die gemaakt zijn met melk, ijs en andere smaakstoffen. Lattes zijn een koffiedrank gemaakt met één deel espressoschot en vijf delen gestoomde melk.

WAT IS EEN FRAPPUCCINO ZONDER KOFFIE?

Starbucks maakt vele dranken onder het merk Frappuccino die geen koffie bevatten. Voorbeelden hiervan zijn frappuccino’s met aardbei en vanille.

ZIJN FRAPPUCCINO’S GEZOND?

Frappuccino’s bevatten veel suiker en vet, wat voor veel mensen misschien geen verstandige voedingskeuze is.

Meer gerlateerde koffie weetjes!