Posted on Leave a comment

BROWN SUGAR IN COFFEE: SHOULD YOU ADD IT OR NOT?

Hoewel veel diepe L-liefhebbers hun koffie het liefst zwart drinken, genieten veel mensen van koffie met een scheutje suiker om de bittere smaak enigszins te compenseren.

Een favoriete zoetstof is bruine suiker – dus dat roept de vraag op: hoe zit het met bruine suiker in koffie?

Although many deep L lovers prefer their coffee to be black, many people enjoy coffee with a dash of sugar to compensate for the bitter taste.

A favourite sweetener is brown sugar – so that begs the question: what about brown sugar in coffee?

Zoals u kunt zien, zal elke lepel suiker die u toevoegt, beginnen met het stapelen van de calorieën.

Opmerking: Het is nog steeds beter dan suikerhoudende frisdranken, die tot 30 gram suiker per 300 ml kunnen bevatten. Dat is bijna 140 calorieën.

Er is ook 2 mg natrium, dat is 1/1000ste van de dagelijkse aanbeveling van 2300 mg natrium inname per dag. Je gaat geen natriumlimieten raken met suiker 🙂

WAT IS BRUINE SUIKER EN HOE WORDT HET GEMAAKT?
Suiker komt voornamelijk uit twee bronnen: suikerriet en suikerbieten. Beide hebben een hoog genoeg gehalte aan sacharose om te worden gebruikt voor de commerciële suikerproductie.

Of je nu bieten of suikerriet gebruikt, ze worden eerst geperst om het sap te extraheren, dat vervolgens gekookt wordt om het te reduceren, en in een centrifuge gedaan om de suikers te kristalliseren.

De suikerkristallen zijn oorspronkelijk sacharose en melasse, en het al dan niet bestaan van melasse bepaalt of het bruine of witte suiker is.

De oorspronkelijke combinatie van suiker en melasse is de zogenaamde ruwe suiker.

Ruwe suiker is niet alleen zoet, het is eigenlijk een heleboel smaken samen – dat is een van de redenen waarom ruwe suiker zo’n mooie smaak geeft aan bepaalde lekkernijen zoals chocolate chip cookies.

Andere soorten suiker zijn onder andere:

LICHTBRUINE SUIKER
Lichtbruine suiker is ruwe suiker die geraffineerd is tot witte suiker en er is een beetje melasse aan toegevoegd voor wat smaak.

Je vraagt je misschien af waarom fabrikanten de moeite zouden nemen om suiker te raffineren en alleen de melasse weer toe te voegen, maar het is eigenlijk zo dat ze meer controle hebben over hoeveel er precies in gaat, en ook over de korrelgrootte van de suiker. Het zorgt er ook voor dat er alleen melasse in de suiker zit en geen van de andere mineralen.

DONKERBRUINE SUIKER
Donkerbruine suiker is bijna hetzelfde als lichtbruine suiker, behalve dat er iets meer melasse aan wordt toegevoegd dan lichtbruine suiker.

DEMERARA SUIKER
Demerara is een half geraffineerde suiker. Het is eigenlijk een van de beste bruine suikers om koffie aan te vullen, want de smaken zijn vrij diep, aards en vergelijkbaar met die van nature in koffie.

CONCLUSIE
Wat de zoetstoffen betreft, zou ik zeker liever natuurlijke dan kunstmatige zoetstoffen gebruiken. Tenzij je diabetes hebt en absoluut geen suiker kan hebben, ga dan voor het gebruik van bruine suiker in de koffie. Als je gezond bent, voeg dan gewoon een klein beetje suiker toe, net genoeg om de bitterheid onder controle te krijgen.

Als je naar je gewicht kijkt en probeert elke mogelijke calorie te verminderen, moet je wat rekenen en wat moeilijke keuzes maken. Een theelepel suiker is 17 calorieën – als je zoete koffie wilt drinken, moet je de 17 calorieën ergens anders verminderen.

Anders kunt u gewoon proberen om vers gebrande bonen te kopen, te malen vlak voor het zetten, en te genieten van koffie in zijn oorspronkelijke vorm!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *