Posted on Leave a comment

hoeveel koffie per dag

hoeveel koffie per dag

Koffie bevat honderden bioactieve bestanddelen. In feite is het de grootste bron van antioxidanten voor veel mensen.

Studies tonen ook aan dat koffiedrinkers een lager risico hebben op aandoeningen zoals diabetes type 2, neurologische aandoeningen en leverziekten .

U kunt zich echter afvragen hoeveel koffie veilig is om te drinken, en of overtollige inname risico’s met zich meebrengt.

In dit artikel wordt uitgelegd hoeveel koffie u veilig kunt drinken.

Hoeveel kopjes koffie mag je per dag drinken

Cafeïne, een actief bestanddeel van koffie, is de meest geconsumeerde psychoactieve stof ter wereld (4Trusted Source).

Het cafeïnegehalte van koffie is zeer variabel en varieert van 50 tot meer dan 400 mg per kopje.

Een klein zelfgebrouwen kopje koffie kan 50 mg opleveren, terwijl een 16-ounce (475-ml) Starbucks grande meer dan 300 mg kan bevatten.

In het algemeen kun je ervan uitgaan dat een gemiddeld kopje koffie van 240 ml ongeveer 100 mg cafeïne bevat.

Verschillende bronnen suggereren dat 400 mg cafeïne per dag – het equivalent van 4 koppen (945 ml) koffie – veilig is voor de meeste gezonde volwassenen.

Veel mensen drinken echter veel meer dan dat, zonder problemen.

Houd er rekening mee dat er vele andere bronnen van cafeïne bestaan, waaronder thee, frisdranken, energiedranken, chocolade en bepaalde medicijnen.

SAMENVATTING
Het cafeïnegehalte van uw morning joe kan variëren van 50 tot meer dan 400 mg. Veel bronnen bevelen 400 mg cafeïne per dag aan als veilige bovengrens voor gezonde volwassenen.

Hoeveel koffie mag je per dag drinken

Als u in een korte periode te veel koffie drinkt, kunt u mentale en fysieke klachten krijgen, waaronder:

rusteloosheid
angst
duizeligheid
maagklachten
prikkelbaarheid
slapeloosheid
snelle hartslag
bevingen
Als u dergelijke symptomen na het drinken van koffie ervaart, kunt u gevoelig zijn voor cafeïne en moet u overwegen uw inname te verminderen of helemaal geen cafeïne te gebruiken.

Hoewel het mogelijk is om te sterven aan een overdosis cafeïne, is dit bijna onmogelijk door koffie alleen. U zou meer dan 100 kopjes (23,7 liter) in één dag moeten drinken.

Er zijn echter een paar zeldzame gevallen van mensen die sterven na het nemen van cafeïne supplementen.

SAMENVATTING
Het innemen van te veel cafeïne kan verschillende symptomen veroorzaken, meestal gerelateerd aan je hersenen en je spijsverteringssysteem.

Cafeïne beïnvloedt mensen op verschillende manieren. Er zijn veel genen ontdekt die de gevoeligheid van mensen voor dit stimulerende middel beïnvloeden.

Deze genen hebben invloed op de enzymen die cafeïne in de lever afbreken, maar ook op de receptoren in de hersenen die door cafeïne worden beïnvloed.

De effecten van cafeïne op de slaap zijn ook genetisch bepaald. Sommige mensen kunnen koffie drinken en direct gaan slapen, terwijl anderen de hele nacht wakker worden gehouden.

Afhankelijk van je genetische samenstelling kun je veel of heel weinig cafeïne verdragen. De meeste mensen zitten ergens in het midden.

Uw verworven tolerantie is ook erg belangrijk. Degenen die elke dag koffie drinken kunnen veel meer verdragen dan degenen die het zelden drinken.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat medische aandoeningen de gevoeligheid voor cafeïne kunnen beïnvloeden.

Als u angst, paniekstoornis, hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, diabetes of andere medische aandoeningen heeft, kunt u minder cafeïne verdragen. Als u meer wilt weten over uw tolerantie, spreek dan met uw medische zorgverlener.

SAMENVATTING
De gevoeligheid voor cafeïne is zeer variabel en hangt af van de genen en receptoren voor cafeïne in je hersenen.
Koffie en een lange levensduur

Terwijl een hoge cafeïne-inname negatieve bijwerkingen veroorzaakt, wordt koffie geassocieerd met vele gezondheidsvoordelen. Het is zelfs in verband gebracht met een langere levensduur.

In een studie in 402.260 mensen in de leeftijd van 50-71 jaar hadden degenen die 4-5 koppen koffie per dag dronken het laagste risico op overlijden gedurende de 12-13-jarige studieperiode.

Twee andere onderzoeken ondersteunden vergelijkbare resultaten.

Het onderzoek is echter gemengd. Een recente studie vond dat het drinken van 4 kopjes of meer per dag gekoppeld was aan een verhoogd – niet verlaagd – risico op overlijden bij mensen onder de 55 jaar (14Trusted Source).

Merk op dat deze en de meeste andere studies niet specificeren of “kopje” verwijst naar een standaard 8-ounce (240-ml) kopje of gewoon een generisch vat dat mensen mogen gebruiken om koffie te drinken, onafhankelijk van het volume.

Desalniettemin zijn de volumeverschillen tussen koffiekopjes van verschillende grootte over het algemeen niet erg groot.

SAMENVATTING
Hoewel het bewijs niet is geleverd, suggereren verschillende studies dat koffiedrinkers langer leven – waarbij de optimale hoeveelheid koffie ongeveer 4-5 koppen per dag is.

Koffie- en ziekterisico

Koffie is ook gekoppeld aan een verminderd risico op verschillende ziekten, waaronder:

Type 2 diabetes. Hoe meer koffie mensen drinken, hoe lager het risico op type 2 diabetes. Eén studie vond een daling van 7% voor elk dagelijks kopje.

Levercirrose. Het drinken van 4 kopjes of meer koffie per dag brengt de grootste afname – tot 84% – in levercirrose, een ernstig gevolg van sommige leverziekten.

Leverkanker. Het risico op leverkanker wordt met 44% verminderd per 2 kopjes per dag.

De ziekte van Alzheimer. In één studie werden 3-5 bekers per dag in verband gebracht met een 65% lager risico op de ziekte van Alzheimer .

Ziekte van Parkinson. Koffie wordt in verband gebracht met een verminderd risico op de ziekte van Parkinson, met de grootste vermindering gezien bij 5 kopjes of meer per dag .

Depressie. Studies hebben aangetoond dat 4 kopjes of meer koffie per dag gekoppeld zijn aan een 20% lager risico op depressie en een 53% lager risico op zelfmoord.

Het streven naar 4-5 koppen koffie per dag lijkt dus optimaal.

Aangezien al deze studies observationeel van aard waren, kunnen ze niet bewijzen dat koffie de vermindering van de ziekte veroorzaakte – alleen dat koffiedrinkers minder kans hadden om deze ziekten te krijgen.

Toch zijn deze resultaten het waard om in gedachten te houden.

In de meeste gevallen zou cafeïnevrije koffie dezelfde gunstige effecten moeten hebben. Een uitzondering is de ziekte van Parkinson, die vooral door de cafeïne lijkt te worden aangetast.

SAMENVATTING
De koffieconsumptie is in verband gebracht met een verminderd risico op vele ziekten, met de grootste effecten die we zien bij ongeveer 4-5 kopjes per dag.

Cafeïne tijdens de zwangerschap

Bij zwangere vrouwen kan de cafeïne de placenta oversteken en de foetus bereiken. De foetus heeft echter problemen met het metaboliseren van cafeïne.

Sommige studies koppelen een hoge cafeïne-inname tijdens de zwangerschap aan een verhoogd risico op een miskraam, doodgeboorte, voortijdige bevalling en een lager geboortegewicht.

Het wordt over het algemeen aanbevolen dat zwangere vrouwen hun inname beperken tot 100-200 mg cafeïne per dag – ongeveer 1-2 kopjes (240-475 ml) koffie.

Veel deskundigen raden echter aan om koffie tijdens de zwangerschap volledig te vermijden. Als u absoluut veilig wilt zijn, is dit een slimme keuze.

SAMENVATTING
Er zijn zorgen geuit over het effect van cafeïne op de zich ontwikkelende foetus, dus het wordt over het algemeen aanbevolen om de koffie-inname te vermijden of te minimaliseren als je zwanger bent.
Aanbevolen inname
Bewijs geeft aan dat 4-5 koppen koffie per dag de optimale hoeveelheid kan zijn.

Deze hoeveelheid is gekoppeld aan het laagste risico op vroegtijdige sterfte, evenals een lager risico op tal van veel voorkomende ziekten, waarvan sommige honderden miljoenen mensen treffen.

Dit betekent natuurlijk niet dat je koffie moet drinken.

Mensen die cafeïne-gevoelig zijn, bepaalde medische aandoeningen hebben, of gewoonweg niet van deze drank houden, moeten dit zeker vermijden.

Bovendien, als je van koffie houdt, maar merkt dat het je angst of slaapproblemen geeft, wil je misschien je inname verminderen of elimineren.

Bovendien kunt u de voordelen van koffie gemakkelijk tenietdoen door er suiker of andere ongezonde, calorierijke ingrediënten aan toe te voegen.

Toch is het mogelijk om uw java te optimaliseren om de maximale voordelen te verkrijgen.

SAMENVATTING
Er zijn aanwijzingen dat 4-5 koppen koffie per dag gepaard gaat met de grootste voordelen voor de gezondheid. Als u echter gevoelig bent voor cafeïne, moet u streven naar lagere hoeveelheden of helemaal geen koffie drinken.
De kern van de zaak
Voor mensen die van koffie houden, is er heel weinig bewijs van schade – en veel bewijs van voordelen.

Hoewel 4-5 kopjes per dag optimaal kunnen zijn, kunnen veel mensen meer dan dat zonder problemen verdragen.

Als je veel koffie drinkt en geen bijwerkingen ondervindt, is er geen reden om te stoppen met het drinken van koffie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *